הפירוש של המילה “ברית” היא הסכם, כמאמר הפסוק “ויכרתו שניהם ברית” [בראשית כא’ פסוק כז’] הנאמר בין אברהם לאבימלך, וכמו בברית הנישואין [נתינת הטבעת] שהוא הסכם בין הבעל לאשה, גם כאן הכניסה של כל ילד לעם ישראל צריך ברית בינו לבין אביו שבשמים, וזה נעשה ע’י ברית המילה, ובשונה מברית הנישואין שהוא יכול להתבטל [ע’י גירושין והסרת הטבעת] ברית המילה איננה יכולה להתבטל ולכן הצווי הוא דווקא ע’י הסרת העורלה שאיננה ניתנת לביטול.
ברית המילה היא החוט שמקשר אותנו ללאום שלנו כיהודים, בשונה משאר מצוות שאינם נמצאים בבשרנו, ברית היא חלק מהגוף שלנו בזה אנחנו נקראים יהודים
כי אם לא, במה אנחנו נקראים יהודים?
בברית המילה אנו מסירים רקמת עור שחופה את העטרה שמתחתיה מתגלה עור יותר דק [שהוא כרגע רירית] ואותו מפשילים לאחור [זהו אחת הסיבות שאי אפשר לעשות ברית ע’י כפפות, מכיוון שהפעולה הכירוגית הזאת קשה לביצוע עם כפפות], ואז מתגלת העטרה [חלק העליון של הגיד העשוי ככובע].
מוהל רפואי הוא מוהל שעבר את כל הבחינות להסמכת מוהל מטעם משרד הבריאות והרבנות הראשית [זהו תהליך שלוקח כשנתיים], והוא מפוקח ע’י הוועדה מטעמם [שהברית מבוצעת בסטריליזציה מלאה, שמירה על היגיינה, משתמש בחומרים תקניים בלבד, ועוד]
יש הרבה מכונים למניהם שמכשירים מוהלים, אבל כמובן שאין מה להשוות את רמת ההכשרה שעוברים מוהלים שמוסמכים מטעם משרד הבריאות והרבנות הראשית [הוועדה הבין משרדית], לבין שאר מכני הכשרה כאן תוכלו לראות את רשימת המוהלים המוסמכים מטעם הוועדה הבין משרדית.
כדאי מיד לאחר הלידה [אפילו עוד לפני שיודעים בדיוק איפה ומתי] בשביל לשריין את המוהל [שלא להגיע למצב של אכזבה] ולאחר יום יומיים ליידע את המוהל על מקום וזמן.
את הברית קובעים ביום השמיני ללידה , שזה אומר באותו יום שנולד [לדוגמא יום שני] בשבוע שלאחריו [יום שני]. והחישוב מהשקיעה [של ערב יום שני] עד השקיעה של היום שלאחריו [ערב יום שלישי].
בכל מקרה צריך להתייעץ עם המוהל מכיוון שיש מקרים שהברית נדחית.
אם בכל הפרמטרים שצריך, התינוק כשיר לברית, אז מלים בשבת, חוץ משני מקרים בלבד שבהם יש איסור למול בשבת או בחג,
- ברית דחויה מכל סיבה שהיא [שזה לא יום השמיני שלו] וכן אם הלידה הייתה בין יום שישי לשבת [בין השמשות, שזה ספק יום השמיני שלו]
- לידה בניתוח קיסרי [בהגדרה ההלכתית “יוצא דופן”]
תינוק שהוא צהוב יש לו דין של חולה, ונפסק בשו’ע שאין למול אותו, רק שיש בזה דרגות ורמות ולכן צריך לבדוק עם המוהל מאיזה רמה הוא מל.
מבחינה הלכתית אין חיוב לעשות דווקא עם מניין אנשים יש לזה עדיפות בהלכה, [כדאי ורצוי].
במיוחד בזמן הזה [בתקופת הקורונה] יש אפשרות לעשות רק עם ההורים.
כל מוהל שעובר את ההסמכה של משרד הבריאות משתמש רק עם כלים מעוקרים [שעברו סריליציה במכשיר אוטוקלאב בדומה אצל כל ניתוח כירוגי] אני אישית משתמש בסכין ניתוח חד פעמי שמגיע מעוקר, וכל שאר הכלים מעוקרים. את הידים אני שותף עם סבון אנטי בקטריאלי כמו שמחייבים לפני ניתוח וכן עם אלכוקסידין שזה החיטוי המקסימלי.
בחבישה של ברית יש פרדוקס מסויים, מכיוון שצריך לעשות חבישה טובה בשביל לעצור את הדימום אבל מצד שני צריך שהיא לא תיהיה חזקה מדאי בשביל שיוכל לתת שתן [בשונה משאר אברים בגוף שאפשר לעשות חסימת עורקים].
ככלל כל מוהל שעבר הסמכה רפואית הינו מקצועי ביותר ואין חשש לנמק כלל, אני אישית משתמש עם תחבושת נמסה [SURGICEL SNOW] שהיא עצמה איננה יכולה ליצור לחץ כך שאין חשש בכלל לנמק [היא עוצרת דימום ברמה הכי גבוהה שיש].
אינני דורש סכום מסויים, מכיון שלכל אחד יש אפשרויות שונות, למי שרוצה לדעת מה מקובל יש תעריף למוהל שנקבע ע’י הרבנות הראשית. אפשר לבדוק באתר שלהם
אבל ודאי שהמחיר הוא לא זה שימנע ממני לעשות ברית לתינוק בעם ישראל…